Cardio træning for begyndere

Konditionstræning styrker dit hjerte og sætter gang din forbrænding. Med relativt enkle cardio øvelser om ugen, vil du se at du nemt taber overfladiske kilo.

Gang
Kom hurtigt og billigt i gang med hjerte-kar øvelser, så gå en lang gåtur.  Det er det bedste udgangspunkt for alle, der netop er begyndt at træne. Du slider dig ikke så meget og belastnings effekten holdes lav men stabil.  Start stille og roligt, så arbejde dig op trinvist til at gå længere og med mere fart. Det er en god idé at finde en kompagnon du kan dyrke motion i fællesskab med og som vil hjælpe med at holde dig motiveret.

Løb
Dette er et trin op sammenlignet med gang. Din krop bliver mere belastet og stresset af løb, og derfor kan det være vanskeligt at starte op og komme ind i en vane. Så opstart altid med hurtig gang, før du flytter op til jogging, især hvis du lige er startet med at motionere.

Cykling
En tur på cyklen er en fantastisk form for hjerte-kar træning. Det giver dig lille belastning på dig og du kan nemt køre i din egen fart. Husk at følge loven og overvej kraftigt en hjelm.

Svømmetur
Alle de store muskler kommer når du svømmer. Så der er klart det er udmattende. Men det belaster stadig minimalt, f.eks. i forhold  løb. Muskelskader, fiberskader og ledskader genoptrænes tit med svømning. Spørg dog din fysioterapeut til råds om deciderede optræningsprogrammer.